måndag 28 juli 2008

Tidsresa…

För någon dag sedan satt jag och några vänner på stranden och väntade på att solen skulle komma fram bakom molnen. Det gjorde den först när vi kommit hem och väntat några timmar men…till saken: medan vi låg och väntade på stranden funderade vi över vilket datum vi skulle vilja tidsresa till.

Alla fyra hade väl som en spontan första tanke för tidsresa den 28 februari 1986 … till Sveavägen i Stockholm. Sedan kom frågan om man skulle kunna påverka något med sin tidsresa – vilket vi kom fram till att det skulle vi inte kunna. Bara betrakta. Andra förslag var den 22 november 1963 – men vilket antiklimax det skulle vara om det bara var Lee Harvey Oswald som var där. Ungefär samma antiklimax som om man stod vid Sveavägen och såg att det var Christer Pettersson med pistol. Ett annat förslag var att se vem som sköt Karl XII. Kanske åka för att se vem Jesus var egentligen, eller kanske kolla in någon känd rififikupp eller kanske åka till Woodstock?

En vän hade som förslag att vara med vid sin egen födelse – vilket vi andra tyckte var både knäppt och dessutom lite perverst.

Men dagens fråga – vart skulle du tidsresa om du kunde?

En gång träffade jag en väldigt fin man på en festival. Av olika snurriga omständigheter snurrade vi bort varandra i vimlet. Kanske man skulle åka dit, där och då, och inte snurra bort sig…

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj oj vad man skulle vilja vara med om - hm - alltså det är många saker - typ frankrike på 1700-talet - känna lukten. När columbus steg iland.... när någon stor vulkan hade utbrott..märkligt förresten att så många av er ville se när ngn blev skjuten/mördad ???

//p

Anonym sa...

Spännande tanke! Att vara med vid sin födelse tyckte jag var coolt! Jag skulle också gärna vilja se min farmor ung (hon dog när pappa var 6 år). Kolla upp Jesus vore ju heller inte helt fel. /Adele

Anonym sa...

Mitt val är ganska självklart - den 3 oktober 1998, så jag kunde ropa till min mamma att se upp för bilen och inte cykla över vägen.

Men de flesta önskar sig väl sådana tidsresor.

Historiskt så skulle jag också gärna vilja se Jesus live, men helst efter en snabbkurs i arameiska. Jag skulle vilja fråga ett och annat...

Anonym sa...

Senaste kommentaren var alltså från mig, Majvor.