tisdag 15 juli 2008

Terve !

Vi har varit på en liten roadtripp till finland. Olujärvi, den 4:e största sjön i finland, ligger 10 mil väster om Oulu. Kollat på sprintirally (trodde förståss att det var en springtävling...men inte då..utan full fart med bilar mellan träden på sandhed). En körde på ett träd så att det small.
Vi har också badat bastu. Finland är ju finbastukulturens hemland.
När jag blir stor ska jag bygga en bastu som är lika välordnade som de som finns i finland. Den ska ha relax med tvättavdelning och bänk där man kan ha ved. Och inne i bastun ska det finnas en varmvattenbehållare uppe på aggregatet.

Lax har vi fått på 2.5 kg, å en kräfta :-)). Jag kan bara hålla med om att det är berikande att möta nya människor i nya miljöer. Sitta uppe hela natten och prata på ett språk man inte förstår och upptäcka att man har fantastiskt roligt.
Det är det bästa - å att få åka bil å spela hög och bra musik å stanna till ibland. Åsså lite sol på benen och lite bok på stranden.

Läser en riktigt rolig bok - Lyckan, Kärleken och meningen med livet av Elisabeth Gilbert - inte så lite svulstig titel. Handlar om en kvinna som ger sig iväg efter ett uppbrott till tre länder på I, Italien, Indien och Indonesien - och jag har än så länge bara läst om hennes "tripp" till Italien och hennes kärlek till det italienska språket - och jag säger då det - jag har lärt mig massor - om språket och varför och hur -
Visste ni att det Italienska språket kommer från Dante och den gudomliga komedin (1321). Han använde ju folkets språk - och skrev sitt mästerverk i - dolce stil nuovo " den nya ljuva stilen". Det bestämdes alltså att Dantes italienska skulle vara Italiens officiella språk (när italien äntligen blev ett land)- ni som är bevandrade i grekiska och latin å sånt vet säkert detta men för mig är det en aha upplevelse.
Å en annan sak som är lite konstig - är ju att vi inte förstår finska alls - det är inte likt någonstans - ändå är ju finland ett av de fem nordiska länderna och i de andra fyra kan man ta sig fram på det som kallas "skandinaviska" - och javisst pratar de lite svenska i finland - men tycker inte ni att vi borde ha fått lite undervisning i finska - just för att det är ett av våra grannländer ?
och om det här med att berika varandras liv - finns en italiensk mening (i boken) som jag tycker passar ....

Dal centro della mia vita venne una grande fontana....

" Ur mitt livs mittpunkt kom en stor fontän......"
Så med risk för att vara lika "svulstig" som titeln på boken - så kanske är livets mitt bara en fantastisk början till fortsättningen !

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så kul att resa!
Jag gillar verkligen det, men på senare år har jag blivit mer och mer hemmakär på sommaren. Eller så är det bara i år? Och Finland är ett relativt outforskat område. Kommer ihåg en bilsemester för länge sedan då vi såg en mumie i Keminmaa.
Skumt.

Åren Går sa...

Det låter lite magsiskt din resa.
Jag blir faktiskt lite avundsjuk, men i år blir det inga direkta resor för oss. trästocksfestivalen och Lycksele på sin höjd. Har ett enormt behov att göra ingenting iår.
Mrs Lizzy

Åren Går sa...

ingentinggöra eller göra det som faller en in i lagoma doser och styra kosan efter solen och humöret är bäst !
/P som också har ett stort behov av att inte göra så mycket !

Anonym sa...

Kyllä! Jo se i Finland är ett oupptäckt land me massor av fi(n)nesser som vi Svenskar måste få uppleva många ggr i vårt korta liv.
En som va med!