lördag 5 juli 2008

Juninatt, julinatt. Detaljer...


Det blev inga drinkar, det var för lite urbana damer i urban miljö i går. I alla fall där jag var.

Däremot glassigt i solen på uteservering vid älven. Finns inget bättre än en kall öl i solen, när sommarhelgen ligger och väntar. Babbel och mycket skratt.

Och senare en cykeltur efter älven på väg hem. Underbara Norrland, nu kommer belöningen för alla halkiga cykelturer under vintern! Majvor eller vad hon nu kommer heta efter helgen brukar läsa en dikt av Harry Martinsson som är så vacker att det nästan gör ont.

Tänkte på den när jag cyklade hem.


SOMMARNATT I BOTTNISKA HAVET
Harry Martinson

Ljusfluten bottnisk horisont
går svalkad in i kvällens sista intet
där varje stjärna bleks på valvets öde väv
och gryningen tar vid där solen gömt sig.

Osaka Maru långt från Nagasaki
går upp till ljusets brädgårdar vid Ume,
bogserar undrande Bushidosjälar
lanternlöst in i sommarspunnet skimmer.

Och liksom de ha andra ständigt undrat;
på hundra sjöspråk har man frågat:
varför står juni natt så vit på Bottniens vågor?

4 kommentarer:

Åren Går sa...

Ja, det kan verkligen vara så vackert och jag är så rädd att tiden ska gå för fort och horrorjanuari är här igen. Tiden kunde få gå väldigt sakta under sommaren och gärna snabbare på vintern. Tycker jag som firade in semestern med sushi och bubbelvin igår. Nu är jag ledig i 6 veckor. Skönt!
Mrs Lizzy

Anonym sa...

Oj, när jag snabbläste horrorjanuari fick jag det till hemorrojder.

Hm. :-S

Bra sätt att fira in semestern tycker jag! För att inte säga föredömligt!

Betty

Anonym sa...

Tack, vilken fantastisk dikt! /Adele

Anonym sa...

Helt fantastisk - tycker vi ska trycka upp t-shirts med texten och en bild :-))

//P