torsdag 8 januari 2009

Morgonrodnad

Stilla, kallt, röken går rätt upp för att sedan fastna och bli ett streck under horisonten. Kallas med ett finare ord för inversion - det ligger ett lock över Umeå idag - då det inte blåser och luftlagren är så här, är det, i centrum, av stan samma halter av avgaser(NOx - alla kväveoxider) som i Stockholm, Göteborg och Malmö, dv s inte särskilt hälsosamt, om det nu skulle hålla på jämt - fast som stad är vi numera tvugna att ha en plan för att det inte ska bli mer. Större som vi blir hela tiden.....

Egentligen tänkte jag prata om den vackra morgonutsikten från mitt fönster - frågar du mig så är den perfekt - här vill jag sitta varje morgon och "glo" å filosofera - kunde jag skulle jag bygga en terass runt hörnet och ha en vilstol med filt åt var och en av er - men välkommen när som helst - jag fixar plats på balkongen !

3 kommentarer:

Anonym sa...

Från miljöEva till alldeles underbara Eva!
Hela spectrat i en blogg. Underbart!

Anonym sa...

Så du har sett till att du hamnar ovanför inversionen då? ;-)
//La Larsson

Anonym sa...

Vackert!

Nu kommer ljuset! Härligt!