torsdag 1 januari 2009

Adele lovar

Jaha. Nytt år. Nya insikter. Har de senaste åren bara lovat mig roliga saker. Som tex inför 2008, att dricka champagne oftare. Tycker faktiskt jag lyckats riktigt bra med det!

Man ger väl nyårslöfte för att man ska ta bättra hand om sig och de sina, dvs på något sätt bli lyckligare.  

Har sparat några bra insikter från en föreläsning med rubriken "Att skapa ett välbefinnande, glädje och lycka'". Enligt professor Sonja Lyubomirsky i Kalifornien så beror vår upplevelse av välbefinnande på tre områden. Våra yttre omständigheter står för endast 10 procent av den upplevda lyckan. Femtio procent står våra gener för och fyrtio procent våra dagliga handlingar.

Det har med andra ord en stor betydelse hur vi förhåller oss till livet. Alltså vilka attityder eller övertygelser vi har och hur vi väljer att handla i våra liv. Nedanstående lista visar på vilka tankar och handllingar som påverkar vår upplevelse av lycka och välbefinnande
- Utveckla ditt sociala umgänge
- Uppskatta livet, se möjligheterna och sluta grubbla
- Lär dig hantera svåra situationer (tanke-kraft-handling)
- Skapa meningsfulla mål och prioritera dina aktiviteter
- Aktivera dig med varierande sysselsättningar
- Ta väl hand om kropp och själ
- Lev livet, medvetet närvarande, här och nu

Läste detta idag och insåg med ett leende att detta är ju Åren Går, vi gör ju allt detta redan! Så mitt nyårslöfte måste väl bli att fortsätta träffa Åren går så ofta det går. Sedan tar jag det där med champagnen igen, det funkade så bra! 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag instämmer och lovar med glädje detsamma - jag har också lärt mig att tycka om champagne i år - så fram för mera bubbel ;-))(å lite pingel med benen)

Anonym sa...

:-D

Verkligen!
På alla punkter; du har Lyckats bra med bubbel-drickandet! Och dessutom lyckas smitta ned stora delar av årgårarna med bubbelkänsla!
Och att följa de där punkterna, det är vi ju bra på. Kan bara bli bättre - om vi fortsätter på inslagna spår!
Så 2009 - här kommer vi!