söndag 28 december 2008

Val


Här kommer den :-) bilden på späckhuggaren.

Visste ni förresten att de lever i matriarkat d v s att hanarna lever med sina mödrar hela livet och lämnar bara familjegruppen för att para sig. Sedan återvänder de snällt till sin mamma och hjälper henne och sina systrar att uppfostra deras barn.

Det är Lofoten som är i bakgrunden - otroligt tjusigt och spetsigt
Psst ! Har ni märkt att vi slagit rekord den här mörka månaden december - 62 inlägg och det är inte slut än !!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, ja, jag måste åka till Norge och titta på val.

Jag blir avis!
Fina bilder - igen! :-)

Anonym sa...

Kan inte låta bli att berätta om när jag och maken hammade mitt i ett stim späckhuggare som jagade sill. Det var så otroligt fantastiskt att t.o.m kaptenen på båten var alldeles hänförd. Det är svårt att säga exakt hur många valar som kretsade kring båten...men vår gissning är att det nog var minst 15-20 stycken.

De liksom klappade till med stjärtfenan och bedövade fiskarna och sedan kom de upp med huvudena gapandes rakt upp ur vattnet. Allt detta hände runt om båten, vi var mitt i stimmet, en once in a lifetime-upplevelse. Så jag har väl fått min beskärda del av späckhuggare. Jag hade inte ens en digitalkamera på den tiden, utan min gamla systemkamera...ni kan ju gissa hur många bilder jag har på trist grått vatten, med vågskvalp på ;-)//La Larsson

Anonym sa...

Åh... en av mina större naturupplevelser hade jag - lite oväntat - utanför Playa de las Americas på Teneriffa när vi var på valsafari. Såg hur många nyfikna grindvalar som helst.

Jag har velat se späckhuggare länge, och det gäller nog att få det gjort snart. När sillen slutar gå in i Tysfjord slutar späckhuggarna göra det också, och det kan ske närsomhelst.

Vad tror du om nästa vinter, Betty? (Säger hon som redan planerat en utlandssemester 2009 utan att ha några pengar överhuvudtaget)

Anonym sa...

Återvänder till sin mamma, hjälp! Ser hur sonen aldrig flyttar hemifrån.... Tur att vi inte är späckhuggare!