söndag 14 december 2008

Anonyma klubben

Jag prenumerar på Värdskapsbrevet och vill dela med mig. Läs och inspireras!


VärdskapsBrevet December 2008
Vill du vara med i Anonyma Klubben? Inget medlemskap krävs, mottot är att göra någon glad - utan att den som är föremål för glädjen får reda på vem du är. Trenden lär komma från Frankrike skriver Expressen 28 november - men vi tror att den har sitt ursprung i en svensk bilverkstad. I alla fall att döma av den här sköna historien s

På tiden då det stod en p-automat vid varje p-plats funderade jag ibland på om jag var ovanligt tursam. Jag fick sällan p-böter i kvarteret där jag bodde trots att jag titt som tätt glömde att lägga i kronorna. Men en decembermorgon låg det en lapp under vindrute-torkaren. Min första tanke var att nu var det dags och betala för sina synder. Men det var ingen P-bot. Istället var det en påminnelse från verkstan, belägen i ett av garagen i kvarteret. Handskriven, det stod att jag borde tänka på att komma ner och lägga på vinterdäcken. Jag hade mina däck på just den verkstan så någon dag senare var jag där med bilen och fick på däcken. De var alltid så trevliga där. Det blev alltid lite småprat och så. En man som arbetat nästan hela sitt liv bland bildelar och bryggor i just detta garage, talade varmt om alla bilarna i kvarteret.
"Du vet man går ju och kikar lite på dom. Känns ju som att det är som lite av grannar, dom där bilarna," sa han och fortsatte lite filosofiskt: "Att man liksom bryr sig och betraktar deras tillstånd när man går förbi på väg till och från verkstan. Vi brukar säga typ att: "Den där beiga Volvon, behöver nog få komma in och få sig lite nya fjädrar och så." Vi märker ju om det har kommit till en ny vagn i kvarteret. Det låter kanske löjligt, men man månar lite extra om bilarna här runt verkstan".
"Några som inte verkar bry sig om bilarna är lapp-lisorna, det är sällan man får någon p-bot här i området", sköt jag in lite glatt.
"Tja, jo... de är nog här, men vi brukar hinna före som oftast".
"Före?"
"Ja, och slänga i några kronor i p-automaten. Jag menar - det är ju våra kunders bilar".

Så finns det människor som undrar om Tomten finns...

Här kan du läsa artikeln i Expressen
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1384595/testa-nya-trenden-att-vara-snall


Jag tänker i alla fall vara med!

2 kommentarer:

Anonym sa...

oh, tänk om vi alla kunde ara så snälla. Vilken värld vi skulle leva i då.
Mrs Lizzy

Anonym sa...

Det är härligt med så underbara människor. Minns en rolig och snäll kvinna jag träffade på en kurs. Hon och ett jäng vänner brukade plasera ut saker över Umeå som gåvor till sina medmänniskor. Dom placerade ut skor, vinterjackor, väskor och andra bra att ha saker. På en lapp på föremålet stod "Till dig som hittar mig". Tror att dom lyckades glädja en och annan. Undrar om dom agerar fortfarande?
/KK