måndag 8 december 2008

Pepparkakshus

Jag tänkte att vi skulle gjort ett pepparkakshus här hemma. Sist vi gjorde det var för ca 14 år sedan och då byggde vi ett noaks ark som jag senare av någon anledning hittade på vinden några år senare!
Men nu var det dags igen . Köpte en byggsats och satte dem små i arbete, glasyr och smarties i överflöd. Så långt gick allt bra, men sen, herregud vad jag brände mig på sockret. Varje fingertopp är fulla av blåsor och de vanliga svordomarna som jag brukar använda räckte inte till .Ännu fulare ord ville ut, men jag lyckades stoppa mig. Det skulle ju vara en trevlig stund.
Men eftersom jag inte fattade att man kanske skulle sätta ihop väggarna före taket, gick det inte så himla bra och att jag sen inte fattade att delarna kunde fastna på bordet av sockerlimmet, gjorde det också svårt. Men tillsist satt huset ihop. Mitt ena twins sa med gråten i halsen, att ska det verkligen se ut som att taket ska flyga iväg. Och DET SKA det. Tak kan vara lite sneda och fula.
Nu sitter iallafall huset fast på en bricka, sockret har limmat fast det lite snett och konstigt, kanske inte där man normalt skulle ställa sitt hus på tomten. Och eftersom vårt djur åt upp Jesus stall i somrar från vårt jesus set, ska nu jesus och co få flytta dit. Så efter mycket, jag menar väldigt mycket möda har vi ett pepparkakshus här hemma. Nästa år ska vi satsa på pepparkakshustävlingen, såg att man kunde vinna 4000 kronor för bästa huset. Pengarna är så gott som våra.
Mrs Lizzy som idag är hemma med sjukt barn.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste förstås att huset inte satt där det skulle på tomten som om du menade han med röda kläder och säsongsarbete...

Och Jesus i pepparkakshuset...vart är världen på väg?

Skulle inte det kunna bli ett fast uttryck förresten. "Jesus i pepparkakshuset!". Som "fan i helvete" fast tvärtom, liksom?

Anonym sa...

Vi menar bara väl med jesus, det ser så tomt ut där han ligger utan sitt stall. halva hans trupp har också förolyckas, men maria och josef finns kvar. Men annars vilket uttryck, jesus i pepparkakshuset!
mrs Lissy

Anonym sa...

Häxan som bor i pepparkakshuset är lycklig! Ögonen lyser och munen vattnas. Först ett jesusbarn och sen tre visemän, kan det bli bättre? Knappast! Hon har provianten räddad för lång tid framöver.

/Kelly

Anonym sa...

Här hemma har vi inte haft ett pepparkakshus sedan jag insåg att de där förköpta byggdelarna minsann inte alls är färdiga. Hur kan det vara möjligt? Det är väl det som är hela idén med att köpa färdiga byggsatser...att de är färdiga liksom?

Hur som helst så sög de upp vätskan ur den färdigköpta kristyren på tub...och taket liksom segnade ner. Jag är glad att inte vi hade satt in Jesus i det huset för det hade han aldrig hämtat sig ifrån...tror jag får ta en sväng förbi Liz och kika hur det ska se ut på riktigt!//La Larsson

Anonym sa...

Hahahahaha jag har haft ngn ide om att ev göra ett pepparkakshus men nu tror jag att jag avstår - ska försöka baka lite kakor till på lördag - ska bli kul att ses - nu sitter iaf tapeten uppe på en vägg :-)//P

Anonym sa...

Hahaha!

I år har jag bestämt att limning medelst kokhett socker ska göras av kontruktörerna av pepparkakshuset! Min insats ska bli att glatt hejja på, kavla deg och komma med uppmuntrande tillrop!

Anonym sa...

Jag försökte faktiskt få tag på ett riktigt jesushus, dvs stall, jesus, maria, josef osv. Men inte! I julkommersen har den försvunnit. Någon som vet var man kan få tag på det? Eller kanske Lizzy ska börja sälja jesus i pepparkakshus? Ny affärside!

Anonym sa...

Är det svårt att få tag i ett jesusset? Det låter inte bra. För pepparkakshus jesus tror jag blir svårt att sätta i masstillverkning.
Isåfall utan socker som lim. Mina fingrar ömmar fortfarande. Fast en limpistol kanske skulle fungera.
Mrs Lizzy

Anonym sa...

Haha! Jesus-set...

Anonym sa...

Ett annat bevingat uttyck under jesustemat är; Jag får inte plats i bilen mamma, varför då undrade jag, jo för att jesus är i vägen så min då 6-åriga dotter. Jesus-setet låg då i en kartong vid hennes fötter, så att hon inte kunde
sträcka ut fötterna. Denna jesus har fått varit med om en hel del i sitt liv.
Mrs Lizzy