tisdag 25 november 2008

På vift i Holland

Utsikten från lilla huset mitt i tulpanfälten. Om man tittar noga så ser man en väderkvarn.
Så klart.

Amsterdam. Strosa lite. Äta.
Charmigt.

Amsterdam igen.


Alkmaar. Charmig gammal stad - fick sina stadsrättigheter 1254.
I storlek ungefär som Umeå men känns lite större.
Gick bra att handla där även om affärerna stängde tidigt på fredagarna och inte öppnar förrän på eftermiddagen på måndagarna.
Ostmarknaden som hör till landets största kan man också beskåda varje fredag under sommaren. Sommaren är inte november så om ostmarknaden kan jag inte uttala mig.

I avdelningen värdelöst vetande kan meddelas att John Lennons första gitarr tillverkades i Alkmaar.
Tänk vad jag inte visste när jag promenerade runt i gränderna. Tack Wikipedia för denna nödvändiga kunskap!

Inga kommentarer: