onsdag 5 november 2008

Om ni händelsevis missat...

...så bara Måste ni se hela Barack Obamas segertal.



Helt enkelt lysande retorik.

Jag erkänner: Jag är lättrörd och faller för alla retoriska tricks.
Men jäklar vilket tal.

Jag minns hur vi analyserade tal under latintimmar i skolan. Och hur blöt i ögat jag blir bara av att läsa Martin Luther Kings berömda tal.

Senast jag blev riktigt tagen av ett tal (innan idag alltså) var när nobelpristagaren Harold Pinter talade med en återhållen vrede och med ett fantastiskt språk och effektiv retorik. Då hamnade jag i soffan och var helt enkelt tvungen att titta och lyssna klart.
(Om ni har så där 40 minuter över och inte vet vad ni ska göra finns det på youtube också...)

Ja, jösses. Talets gåva har man ju - men inte på det här sättet...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo, det kändes stort. Viss skillnad i IQ mot vad vi är vana från att höra från Vita Huset.