onsdag 5 november 2008

Det trodde jag aldrig…

När jag bodde i USA för så där 25 år sedan diskuterade vi svenskar möjligheten att se en svart man eller en kvinna som president i USA.

Alla var vi eniga om att det inte skulle hända i vår livstid.

Och nu, 2008, så är Barack Hussein Obama USA:s nästa president.
Hur mycket det kommer att betyda för världen i stort vet vi ju inte - men det är stort!

Historiens vingslag och allt det där
… och kanske ett litet hopp för en rättvisare och tryggare värld.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är han ju inte muslim...men...Hussein! Wow!

Anonym sa...

jag känner mig så glad. Det känns verkligen hoppfullt!
Tänk att en person kan förändra så mycket. För hade vu vaknat upp till Mccain idag så hade livet känts bra mycket tyngre. Och om jag tänker på Mrs palin så får jag riktiga obehaglihetskänslor. Huvva!
Mrs Lizzy

Anonym sa...

Vill inte vara olyckskorp men stackars Obama. Att överta den politiska röran efter George walker Bush kräver sin man.

Jag hoppas verkligen att han har god hjälp och folkets förtroende även längre fram så att han inte får ta skulden för tidigare misstag.

Men det är häftigt att en svart man blir president.

Jag hoppas därför på en svar kvinna
son Sveriges nästa stadsminister

//Kelly

Anonym sa...

Jag hoppas därför på en svart kvinna
som Sveriges nästa stadsminister

.......ska det naturligtvis stå

Anonym sa...

...eller...
vi kan nöja oss med en kvinna (i första läget...)
;-)

Anonym sa...

Tyvärr är den enda svarta kvinna vi har i hög position Nyamko Sabuni...och om det inte framgått vill jag inte ha fyra alliansår till...

Å andra sidan...för att återgå till Obama...hur svart är han egentligen? Hans mamma är vit, han växte upp med henne och morföräldrarna och hade liten kontakt med sin pappa, som var av kenyanskt ursprung.

Visst är det märkligt, att en man som är 50/50 och s.a.s. hade en "vit" uppväxt ändå tveklöst ses som svart, bara för att hans hud är lite mörkare?

Nu är färgen inte det viktiga. Han är smart, och verkar ha någon slags empati. Det har vi inte sett i Vita Huset på de senaste åtta åren.

Anonym sa...

Och apropå en kvinnlig statsminister i Sverige...saknar vi Anna Lindh? Ja, det gör vi. Skulle inte Maria Wetterstrand kunna bli socialdemokrat, och Sveriges andra kvinnliga statsminister ;-)