onsdag 27 januari 2010

Recept Tisdagsspätta

Jag, Betty, La larsson, E å B - har träffats för att fixa vårens akvarellmålning och då hittade jag Tina´s onsdagsfisk - men eftersom jag har ADHD när det gäller att följa recept så blev det såhär - uppenbarligen väldigt GIig enligt La larsson som saligt smaskade på grönsaker och spätta med hon mumlade ngt om att hon skulle ha fått äta ägg annars :-) - gott blev det och lätt var det så här är receptet !

4 personer ( jag gjorde ju för fler...)
8 spättafiler (ca 500 g)
1 blomkålshuvud jag tog broccoli eftersom jag tycker det ä rgodare och just nu billigt !
300 g färska champinjoner
1 tsk rosmarin
smör och olja - ja det har jag nyss lärt mig att vill man ha snygg yta på något ska man ta både och !
1 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning - eftersom Betty var med blev det grönsaksbuljong
1 burk lätt créme fraiche
salt och vitpeppar - jag tog svartpeppar eftersom jag inte hittar till vitpepparburken i affären.....
Citron

Så här gör man:
Tina fisken, läggfilerna på tallrik, pressa citron över och salta och peppra.
Skär blomkålen och svampen i stora bitar och bryn dem i pannan + rosmarin.
Häll på vattnet, lägg i buljong och creme fraiche
Smaksätt med salt och vitpeppar
Häll blandningen i en ungsfast form - lägg spättafilerna ovanpå och sätt in den i ugnen i ca 15 min i 150 grader
Grovhacka och strö på dill till servering
Jag rev också lite citronskal på

Häpp så var det klart ! och förstås GIar man inte så går det bra att servera potais eller ris till,
Åsså gjorde jag en lös sås av ekologisk matlagningsgrädde och smaksatte med citron, peppar och salt !

2 kommentarer:

Anonym sa...

mumsigt, jag lagade den själv igår, t.o.m barnen gillade den,speciellt broccolin.
//La Larsson

B2 sa...

Men Åhhh vad det lät gott!
Kram