lördag 2 januari 2010

God's own country

Sager man lite kaxigt i reklamen om Kerala, dar vi ar nu. Akte tidigt som 17 till inrikesterminalen i Mumbai och efter nagra timmars flyg hamnade vi i Thiruvananthapuram - eller Trivandrum som de flesta forstaligt nog sager. Mottes av en chauffor som tog oss till Varkala, nagra mil norrut efter kusten.

Man kan inte med ord beskriva hur glada vi ar att inte sjalva kora bil har. Inte bara det att man kor pa vanstersida - omkorningarna ar inte heller att leka med. Skulle man kora sa hemma sa skulle man bli uppspikad pa en vagg - som A sa efter en spannade omkorning. Som tur ar sa ar inte hastigheten sa hog. Husen ar malade i starka farger och pa det stora ar det mindre med uppenbart fattiga har. Enligt var chauffor har ocksa Kerala den hogsta medelinkomsten i Indien.

Val framme i Varkala sa fick vi efter luchen bada i den vackra Indiska Oceanen. Vattnet var varmt, vagorna hoga. Mycket skont att ta nagra lite lugnare dagar har efter storstdashetsen i Mumbai. Inte for att vi pa nagot vis stressade, men det ar sa himla mycket folk och bilar och trafik overallt. Allt blir intensivt, och det ar ocksa tarande att se ett samhalle med sa stora skillnader och kontraster.

Nu ar tiden snart slut pa internetcafeet. Klockan ar kvart i 11 pa kvallen, skulle gissa att det ar narmare 30 grader varmt. I morgon blir det en liten tur till ett tempel, sedan satsar vi pa att ta det lugnt - och bada kanske!

Ha det got och blogga mera sa att jag far veta vad som hander hemmavid!
kram!

ps
och om reklamslogan funkar for Kerala?? Ja, vi far se. Men det ser lovande ut!

3 kommentarer:

Peb sa...

Fantastiskt :-) åh det vill jag också simma i 25 gradigt vatten ha de så skönt ! Kram

MariaPH sa...

Åhh...jag vill oxå till "Indian Ocean" - det mest magiska havet som finns! Å jag kan stå ut med 30 grader varmt på kvällen - heelt underbart skulle jag säga.

Fö har jag idag varit i slalombacken - minus 12 (längst ner) och ca -5 lägst uppe. Härligt preparerat, skidorna gick riktigt bra, efter min egna stålkantsslipning!
Mycke folk och mkt trevligt!
Tänker mig att jobba i morrn' och det känns faktiskt heelt okej.

Kram MariaPH

Anonym sa...

Låter underbart härligt och jag hoppas ni njuter i fulla drag. Lukta, känn, smaka, lyssna.....ja upplev med alla era sinnen.

Här hemma har vi vackra vintervita dagar som ger ljus. När solen går ner vid horisonten vid två snåret är den eldröd.......väldigt läckert!

//Kelly