fredag 5 september 2008

Med fötterna i ugnen...

Min nya vana trogen låg jag i sängen igår kväll och lyssnade på Karlavagnen. Samtalsämnet för kvällen var "mitt barndomskök". Började fundera på vilka minnen jag bär. Började skratta när jag plötsligt såg det framför mig. Som vanligt iskall om fötterna efter en rolig eftermiddag i snölek sätter mamma på ugnen. 50 grader. Sedan får jag sitta på en stol framför med ugnsluckan nerfälld och fötterna långt in i ugnen för att tina. Givetvis äter jag på en bulle och dricker mjölk. Ibland var det två par fötter i ugnen, för givetvis rymdes min kompis också.

Vad har du för minnen av ditt barndomskök? /Adele

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha ! Låter helt underbart ! Vårt kök var stort och det stod gärna en sockerkaka å ljummade på diskbänken. Jag minns alla gånger man satt lite snett bakom de vuxna som diskuterade å spelade kort - och så fick man själv vara med. Högt i tak å tanke - stor som liten !
//P

Anonym sa...

Åååå vilka minnen som vaknar. Iskall om fötterna, fötterna i ugnen, massor med människor i ett kök som alltid var fyllt av familjens alla medlemmar och deras vänner samtidigt som minst tre hundar svassade omkring. Ja mitt barndomskök var fyllt av värme,mat kärler, ideer, tankar och respekt.

Kelly Klark

Anonym sa...

Alltså!

Är det vanligt att ha fötterna i ugnen?? Det hade jag aldrig hört talas om tidigare!

/BB

Anonym sa...

Men det är väl klart att man stoppar fötterna i ugnen!! Finns inget bättre sätt att värma upp dem på!! I mitt fall var det i en vedspis, med en vedklabb under vaderna för att undvika brännskador. Varm choklad, nygräddade frallor eller bullar som uppmuntran efter slagsmål om skidstavarna med vår synnerligen lekfulla hund. Han vann alltid dragkampen och det slutade med att jag stod på näsan, blev snöig och blöt och störtsur - nu är det ett roligt minne, då uppskattade jag det inte alls. Fötterna i vedugnen däremot, det var ljuvligt då också! :-D