tisdag 10 mars 2009

En nunnas bön

En 300 år gammal bön från Wells Cathedral i England.


EN NUNNAS BÖN


Herre, Du vet bättre än jag själv, att jag håller på att åldras och att jag en dag ska vara gammal.

Avhåll mig från den fatala tron, att jag måste yttra mig i alla ämnen och vid alla tillfällen.

Befria mig från begäret, att jag skall ordna upp alla människors angelägenheter.

Gör mig tankfull, men inte dyster. Hjälpsam, men inte beskäftig.

Hjälp mig att inte repetera ändlösa detaljer. Ge mig vingar, som för mig till saken.

Försegla mina läppar angående mina krämpor och besvär. De tilltar och det känns alltmer frestande att älta bekymren.

Jag vågar inte be om ett förbättrat minne, men jag ber om växande ödmjukhet och mindre tvärsäkerhet, när mitt minne inte stämmer med de andras.

Lär mig den strålande läxan, att jag tar fel. Ibland.

Låt mig få förbli någorlunda angenäm. Jag vill inte vara ett helgon – somliga helgon är så svåra att leva med. Men en sur åldring är något av kronan på djävulens verk.

Ge mig förmågan att se det goda i oförutsedda sammanhang och att se talanger hos människor, där man inte väntade sådant.

Och, käre Herre, fast jag har en enorm livsvisdom och äger stor klokhet, låter jag ej detta komma andra till del.

Ty vet, Herre, jag vill gärna ha några goda vänner kvar till slutet.


AMEN

5 kommentarer:

Anonym sa...

Amen ! Men lite kanske det låter som att "håll tyst kvinna och var nöjd md din lott - för det kommer aldrig att bli annorlunda" med tanke på 8:e mars m m

Anonym sa...

Det är väl nu man SKA yttra sig i alla frågor och vid alla tillfällen, nu när man både törs och (oftast) vet vad man pratar om.

F.ö. sprang jag på både Adèledottern och den haltande Pebblesdottern på lunch. Trevliga ungdomar, som hälsar på Tant.

Anonym sa...

Man tolkar som man blir berörd. Jag tolkar det mer som att vara ödmjuk inför andra och att inte allid vara en besserwisser. Kul att ungdomarna var trevliga. Adeledottern tyckte att hon och Pebblesdottern skulle få log-inlösen till vår blogg men där satte jag STOPP! :-)

Anonym sa...

- samma här - de får göra en juniorvariant - och visst A det är en ödmjuk och trevlig dikt och jag blir bara sådär med horn ibland....kram

Anonym sa...

Håller helt med Pebbles...