söndag 20 december 2009

Alla kan göra nåt !

Ja musikhjälpen var cool heja "Timbuktu" bl a. Sedan kan man stötta och rädda liv och annat genom att undvika ex palmolja (enda smör sominte har det som indigrens är ekologiskt bregott och chips med solrosolja är bättre än de vanliga) som försorsakar kalhuggning och mindre regnskog och mindre plats att odla mat. Regnskogen tar upp co2 och är också viktig för vårt klimatsystem.

Man får säga som Johan Erhenberg - Du måste rädda världen för vem annars ska göra det ? Och det gäller alla företag också !!!!

Sedan tror jag att alla kan minska sina koldioxidutsläpp med 30% utan att det gör så ont. Gå till jobbet ett par dar så är det fixat, kör hälften videomöten eller telefonmöten iställt för att flyga eller åk tåg tre gånger. Köp på loppis istället för nytt och ännu hellre gör remake på ngt. Dessutom tror jag det är en myt att vi måste konsumera för att hjulen ska snurra ... det får väl bli lite mindre vinster någonstans då. EON ska förresten effektivisera vattenturbinerna i Umeälven så att de får ut 30% mer el. Visst vet ni att här i norra Sverige så är det ibland mer klimatsmart att ta bilen istället för bussen..............sen tycker jag inte heller att vi kan skälla på kina för att de släpper ut så mycket för att de är många.... USA är i särklass värst per person... och det kan födas 10 ggr fler i Brasilen än i USA om man tittar på det ekologiska fotavtrycket.

Johan Rockström som jag pratade om igår - pratar också om människan som en geologisk kraft vilket betyder att vårt handlande som art påvekar jordens system och som sådan kan vi ju då också förorsaka katastrofer eller inte..

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det finns en hel del vi kan göra själva. Till att börja med kan vi bli mer medveten om vårt eget sätt att leva. Det blir då lättare att göra val som innebär att vi bidrar till en bättre miljö.

Åter igen slår jag ett slag för att testa sig själv och sin egen miljömedvetenhet på WWF´s hemsida. Göra ditt eget ekologiska fotavtryck det är lärorikt.

//Kelly

P sa...

För mig brukar det där gå bra tils det kommer till mina flygresor i jobbet. . . .så nu har jag försökt att minska dessa . . .ett problem med det är ju att jag gillar att träffa folk på riktigt hellre än att prata i telefon....men lite mindre har det blivit.

Anonym sa...

Den här hösten har vår familj tänkt till ordentligt. Vi försöker tänka miljömedvet hela tiden och tänka tanken att behöver vi verkligen det här osv.
Nu efter jul kommer vi sluta med så mycket kött som möjligt också. Även om vi alltid köper kravkött så känns det inte så bra att äta det. Jag tror att vi alla kan förändra världen om vi börjar med oss själva. Lizzy

Adele sa...

Men Pebbles, nu förvirra du mig - ibland är det bättre att köra bil än buss i Norrland???

Peb sa...

Om bussen är halvfull eller nästen tom så är det bättre att åka bil ;-) särskilt om det är en miljöbil !