söndag 8 februari 2009

Lys

Jag har varit på en tidsresa igen, i helgen. Egentligen trodde jag att det var en tur till "schtaan" för att träffa pappa och för att gå på ett litet släktkalas i Bureå tillsammans med mariehemsvännen.
Men nej då.....först så snöar det, en liten upplysning så där ifall ni nu inte har märkt det.
Nåja iväg från jobbet i fredags - landade i Mångbyn - blev bjuden på köttgryta med bastu. Blev sittandes i köket till midnatt - surrandes om allt möjligt.
Sedan på lördan så åkte vi i snökaoset till hemstan och träffade pappa, syster och bror - kollade på gamla bilder. Var ute och promenerade eller rättare sagt pulsade i snön...
En och annan minnesbild dök upp i huvudet om att när jag var liten brukade det nog vara så här mycket snö.....
På kvällen iväg på kalas med massor av folk och god mat - jättetrevligt - och hur nu det kom sig så pratade vi helt plötsligt om när man första gången tog en snus och provade en cigarett......och då var det någon som sa - Men kommer ni ihåg LYS ????!!!! spritkaramellerna. Det fanns whisky, konjak och vodka (tror jag). och som en blixt från klar himmel kom hela minnet tillbaka om hur det kändes och var att vara 15 - 16 år gammal och gå på tobaksaffären på Brogatan och köpa långa Moore, ett pkt LYS för att sedan sitta i slänten vid älven å tjuvröka, å längta efter att bli vuxen.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Köttgryta med bastu! Lät lika gott som att dricka glögg i bastu, vilket jag förstås gjort. Varmt + varmt, en annorlunda kombination. I min hemstad, en liten håla i inlandet, tror jag inte det fanns Lys. Har aldrig hört talas om det! Måste forska vidare....

Anonym sa...

Eller menar ni godisarna man köpte på finlandsfärjan?? Med punsch bla ?

Anonym sa...

Ååhhh...jag minns dem. Vi brukade köpa dem som alibi, när man skulle förbi insläppet på något drogfritt. Luktar sprit? Vem? Jag? Nej, det är bara de här...och så drog man upp LYS-påsen ur fickan.

Anonym sa...

Nä det är inte choklad runt :-) utan de var hårda haha

Anonym sa...

Här är ytterligare en från inlandshåla som inte hört talas om LYS, så kan nog tänkas att de aldrig kom dit. Fast har ett vagt minne av några hårda karameller med sprit i, var bara inte speciellt förtjust i dem och minns inte namnet. Hmm, stor hjälp jag är...

Anonym sa...

De var verkligen inte goda, men det var inte det de var till för heller...i alla fall inte i mitt gäng.

Anonym sa...

Lys, det har jag missat totalt!
Och jag är ändå från schtaan.
Mrs Lizzy

Anonym sa...

Nä goda var de inte men "spännande" :-))

Anonym sa...

Trots att jag är från annan destination känner jag till Lys. Riktigt dåliga karameller själv var jag en gigantisk tuggummituggare och Riff mina favoriter :-)

Ingen ide att äta spritkarra eftersom jag inte nyttjade alkohol och rökningen försökte vi gömma bakom doften av mint, gissar att det funkade så där.....

/Kelly

Mådde sa...

Här är en som gillade LYS , den skotskrutiga med whisky smak

Anonym sa...

Köpte jämt LYS i kiosken i närheten av skolan på matrasten. Konstigt att det inte var någon åldersgräns på den, då den innehöll ren 40 procentig sprit som rann ut i munnen efter ett tag. Konstigt också att inte någon lärare reagerade när man stank vodka, whiskey och rom under lektionen.

Mange sa...

Ja...... Jag längst efter LYS. Har letat som f-n, men dom e historia. De kom inre i påse utan som en .......pappstav. Jag kom inte ihåg om alla var lite tartan mönstrade eller om det var just whiskey smaken? Ibland, som just nu googlar jag efter dom i hopp om att hitta dom.

Anonym sa...

Jag har googlat och letat efter LYS. Barndoms minnen!
Men jag kan INTE hitta dom.
Någon som lyckats?

Anonym sa...

Har också googlat finns inte Barndomsminnen.Fanns bla,på en kiosk vi kallade för Fritz BP.26 juli 2020