torsdag 23 april 2009

Minns ni Mulan?

Disneys tecknade kinesiska hjältinna. Vi hade filmen och såg den många gånger. En favorit om en stark tjej som i slutändan både räddar Kina, får kejsarens medalj och prinsen. Inte illa faktiskt!

Det finns en scen i filmen, just när Mulan har sett till att det kommit en stor lavin över de ociviliserade hunnerna, blivit avslöjad som kvinna och kvarlämnad av sina soldatkompisar ensam i snön. Skadad var hon nog också vill jag minnas. Och på väg hem till familjen…

Och då - helt plötsligt så kommer skurkarna upp ur snön – som krokusar säger de på filmen.

Mulan ser skurkarna, beger sig till Peking, varnar kejsaren och resten är så att säga historia.

Många år senare visar det sig att min yngsta dotter hela tiden trott att krokus var en synonym för zombie. Ja, för vem skulle associera uppdykande halvdöda hunner med en blomma?

2 kommentarer:

Peb sa...

Nej nej svårt ! Men jag noterade aldrig den raden - däremot så grät jag floder till denna film - oj oj- och tack Betty för att jag fick låna den och se den igen - jag och dottern hade en nostalgisk kväll :-))

Besserwissran sa...

Psst. Det var mongoler. Inte hunner.