tisdag 14 oktober 2008

Mer schlager åt folket

Pebbles, du vet inte vad du startat. Skriver du om Eurovision så måste ju rimligtvis jag också få göra det. Fast jag försökt hålla igen. Länge. Mycket länge.

Visst minns jag när ABBA vann, och jag tyckte det var helt fel, i Melodifestivalen var ju Titti Sjöblom med "Fröken Ur Sång (Ticke Ticke Tack)" klart bättre - det tycker jag inte längre - och i Eurovision höll jag helt opatriotiskt på Italien (den gillar jag fortfarande, men jag postar den inte just nu).

Men föga förvånande så börjar mina schlagerminnen betydligt tidigare, jag minns tydligt när Family Four tävlade 1971 med Vita Vidder. Det året vann för övrigt "rätt låt" och Séverine från Monaco är fortfarande bra. They don't make them like that anymore, framförallt inte klänningarna. Un banc, un arbre, une rue - och Siw Malmqvist gjorde den svenska covern!



Jag var om möjligt ännu nöjdare med 1972 års vinnare. Nu i efterhand inser jag att det här schlagernörderiet nog haft rätt mycket att göra med mina val i livet. Jag vet inte om jag hade blivit språkmänniska överhuvudtaget om jag inte blivit kär i franska språket redan som snoris. Och hade jag inte blivit språkmänniska hade jag inte lärt känna vare sig Betty eller Adele, och i förlängningen inte er andra heller. Jag hade haft ett annat yrke, även om karriärplanen gick lite snett någonstans. Och framförallt hade jag i förlängningen haft ett annat barn, om jag nu hade haft något överhuvudtaget.

Luxemburg. 1972. Vicki Leandros. Après Toi. Det blir inte bättre än såhär.


Och snart är det säsong (som vi i branschen säger) och dags att börja chatta med de andra nördarna igen. Eller egentligen, säsong är det redan; Bulgarien har börjat med sin uttagning fast jag följer den bara lite halvhjärtat än så länge...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe - jag kommer också ihåg family four och vita vidder - sedan är dte väl mer tveksamt - var ju en svensktoppsnörd uti fingerspetsarna - kan fortfarande en del texter..vad säger du Majvor - vad tror du om en tur på schlagerbareb såsmåningom - du måste ju dit tycker jag !!!//P

Anonym sa...

Haha!

I branschen! Fniss!

Själv tycker jag säsongen är för lång, men det är ju jag det. Och i övrigt är jag tacksam för att du blev en äkta frankofil och hamnade i samma klass som mig!

(och mina egna suspekta orsaker att hamna i den klassen är mycket mer grumliga. Kan överhuvudtaget inte komma på hur jag resonerade när jag hamnade där. Förmodligen var det det minst dåliga alternativet. Men bra blev det ju...)

Anonym sa...

Nej - tacka vet jag "Born To Be Alive" med Patrik Hernandez! Han skulle bli större än John Travolta lär jag ha sagt till min man. När vi var unga. Men han har inga bevis. Born, born to be Alive, dodododo... /Adele