fredag 15 augusti 2008

Motivation och livslust

Det finns väl inget som är så svårt å krångligt å besvärligt när man ska göra något man inte vill, som man inte har den minsta lust till. Det är då motivationen kommer fram - man ska göra det för att det är bra eller för att man måste - men det är liksom lusten som fattas. Det mesta sitter i huvudet - om det inte är så att man hindras av yttre omständigheter som man inte kan göra något åt - ibland är det nog tyvärr så att man hittar på helt oöverstigliga hinder för att inte ens pröva vissa saker. Att pröva går iofs ofta bra men att fortsätta och att tycka det är roligt ? - hur får man den förändring som man önskar att bli lustfylld.

Jag vet den gången jag skulle springa (gå) tjejmilen - och då tänkte jag så här - runt kommer jag - jajamensan - men springa - aldrig - det är ju en hel miiiiiil. Och jag tränade och var ute - och det kändes så långt och så stort och så omöjligt att ens springa ett par km av den där miiiiiiiilen. Nåja tidpunkten närmade sig och så låg jag och funderade en morgon - hur länge håller man på egentligen - ja då minst flera timmar ???? Men nej så kan det ju inte vara - nej hm om man springer långsamt håller man på en timme lite drygt - Men ???!!! Vaddå ! En timme det är ju ingenting - man har väl gympat en hel timme - men det fixar jag ju - självklart - sen är jag ju ingen löpare - men jag sprang nog 7 km av 10 km och vad var det för sak.....åh så stolt jag var efteråt.

Så tror jag det är med nya vanor och förändrat beteende - man vill nåt, men man måste komma på att det funkar och sedan hitta lusten att fortsätta. Hur långt kan man inte gå när man har roligt !!!!

åsså här en liten dikt till tröst - som har suttit på min anslagstavla i säkert 15 år.
Somliga dagar
Somliga dagar går allt så lätt
Solen skiner och talen blir rätt

Spelar man kula vinner man bums
Rasten är rolig och maten är mums

Andra dagar går allt på sne
Försöka med något är ingen ide

Man glömmer och tappar blir sist och sämst
Man ramlar på gården och slår sej hemskt
Nu hoppas jag på en somlig dag !

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alla som orkar springa är mina idoler! Jag tycker nämligen att det är hur tråkigt som helst. Cykla, simma, konditionsapparater på gymet = funkar. Men springa. Nej. (Fast man vet ju aldrig, ändrat sig har man ju gjort förr...)
Fast då måste det nog vara en somlig dag, en extra somlig dag.
;-)

/BB

och visst är det som du säger! Är man motiverad går det mesta.

Anonym sa...

Vicken fin bild föresten!

Jag vill ha mer sommar. Jag är inte färdigbadad än.
Men senare idag kanske?

:-D

Anonym sa...

Tack för lite motivation, det behövs som uppstart av hösten. Jag peppar mig själv med att försöka längta till varma tröjor, tända ljus, te och mackor, höststormar och träden klädda i de vackraste höstfärger. Men emellanåt så sörjer jag sommarvärmen, de ljusa nätterna, sandstränder och ledighet. En somlig dag.En somrig dag. Kram! /Adele