tisdag 12 augusti 2008

Graffiti del 5


Sista veckan på semestern – luften är hög och klar – när det inte regnar vill säga. Är sommaren redan slut? Ska det vara så här? Tydligen – och det är bara att gilla läget…

Höstens ankomst känns ibland som ett bokslut och en nystart. Efter år i skolan, och nu med barnen kan det kännas som om året borde börja på hösten. Kanske. Hur som helst är det för mig ofta lite ”nya tag” och glada föresatser som gäller för terminsstart. Allt lunkar tillbaka i gamla spår, rutiner återerövras och höstens lugn ersätter sommarens hets.

Det finns så många roliga saker att se fram emot också! Svampskogen, middagar, resor – ja, allt möjligt skoj. Fika med levande ljus, prat och mat och samtal som gör en rikare och gladare och klokare. Redan nu bläddras det i almanackor för att försöka planera ihop roliga saker och med de jobb vi har är det inte alltid helt enkelt. Och snart måste vinterns skidresor planeras – låter lite tidigt, men så är det. Veckor måste fredas.

En av mina föresatser för hösten är nya tag för hälsan. Mitt mål för hösten är minus tio kilo innan jul. Nu när jag skriver det så här är det ytterligare press på att inte sacka ihop alldeles. Träningen ska prioriteras, ska dra ned på onyttigheter i form av tobak och kaloribomber. Dessutom ska jag göra de där sakerna jag vet att jag mår bra av, måla, träna, läsa och lyssna på bra musik. Gå på bio oftare, kolla in teaterutbudet. Sätta restriktioner på tv:n – verkligen bara se det där jag vill se och inte det där som jag tror att jag vill se. Stor skillnad.

Tänker att det är bra om vi är flera som vill vara med på allmän nystart. Bra att peppa och stötta. Adele är med för hälsotåget – någon mer?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Såklart Adele är med! Varför gå och sucka i många år över sina kilon när man faktiskt kan åstadkomma rätt mycket på 10 veckor. Och sluta röka gjorde jag ju för 3 (4?) år sedan. /Adele

Anonym sa...

Självklart jag är gärna med på hälsotåget.....skulle kännas konstigt att stå kvar på perrongen när ni andra svischar iväg på träning, härliga lång promenader eller allt annat hälsosamt.

Jag har tänk prova klättring & yoga under hösten. Och min målsättning är att komma igång med träningen så jag får benstyrka att pumpa puder……känner riktigt hur det pirrar i kroppen vid tanken på att köra sicksack med er :-)

Kelly

Anonym sa...

Jag är absolut med på hälsotåget!
Efter semestern ska det börjas! Nyttig mat och mer motion och positva tankar.
Jag längtar.
Mrs Lizzy som just fick en bulle serverad av min make. Men det är ju nästa vecka det ska börjas.

Anonym sa...

Samma här - har ju tränat hela semestern för att orka med målet Ammarnäs - Hemavan och har klarat mig från att "säcka" ihop (och lägga på mig några kg på sommarn som jag alltid brukar göra) behöver minska måttet i midjan innan fjällvandringen så att jag kommer i mina fina byxor...så är det bara. Och hm nästan slutat feströka igen - räknas det. Åh jag menar - just nu känns det så otroligt viktigt att orka :-)) ser också fram emot allt roligt, skidor, bärskogen, fika på stan, teater, måla (det börjar va dags nu), laga lite god å nyttig mat.
//Pebbles - hon med mat å sov klockan...jag har så svårt att späka mig så det finns bara en väg att gå - i maklig långsam takt och göra förändringar som flyter in i livet naturligt !

Anonym sa...

Jag är med! Efter OS. För närvarande föredrar jag att se andra röra på sig i hisklig fart.

/Majvor