onsdag 6 augusti 2008

Are you ready?

Då var årets Urkult över.
Känns alltid lite vemodigt, eftersom det är ett avstamp till sensommar.
Men som traditionen bjuder så var det en rolig helg, vädret var inte det bästa men inte heller det sämsta. Eldnatten var behagligt kort och följdes av råösiga Che Sudaka.

Inte så mycket sol och bad, men god mat, skratt och babbel. Hallondrinkar och massor av musik. Nästa år måste vi också ha med en mixer! Och så är det så förbenat vackert i Näsåker.

Hur skulle jag beskriva Urkult för någon som aldrig varit där?
Glädje tror jag.

Letade vännerna när Watcha Clan spelade, gick genom ett hav av vilt dansande leende människor. Letade en video på youtube ... det här är i alla fall nära...



Om jag vore artist skulle jag helst av allt spela på Urkult, ingen annanstans är publiken så entusiastiskt till allt, oavsett om man hört det förr eller inte, vilket man oftast inte har gjort. Men vad spelar det för roll… svänger det, så svänger det och då lyssnar och dansar man. Och dansar gör man mer eller mindre beroende på vilken typ av musik det är. Men mest mer skulle jag nog säga. Funderar allt som oftast när golven kommer gå sönder, ibland behöver man inte hoppa själv – golvet studsar så att man gör det ändå.

Har dansat genom natten till musik på spanska, svenska, bondska, franska, engelska, estniska? Eller kanske ukrainska? Till klezmer, till afrikanskt, till blandningar av det ena och det andra. Regerade danslogen med polska tillsammans med Pebbles. Nåja, hon regerade - jag snubblade på, men roligt var det.

Det är ju inte så att jag sitter hemma resten av året och lyssnar till kulning eller mungiga. Men på Urkult är det så självklart.

Och nu är det bara ett år till nästa Urkult!
Ska du med?

Inga kommentarer: