fredag 17 juli 2009

Tiden är din vän

Nu har vi sjungit för moster Göta, 92 år idag. Och vad sjunger man då till en människa som snart är 100 år? Ja må du leva uti hundrade år?

Hennes syster var också med, 90 år i år. Gråhåriga snygga kvinnor med kroppshållningen lite märkt av åldern. Den ena hör dåligt, den andra har svårt att gå. Däremot inget fel på minnet, moster Göta hade stenkoll på det mesta. Åt tårta gjorde vi, pratade och skrattade, drack lite körsbärslikör och hurrade. Den yngsta på detta kalas var 9 månader.

Jag har också i veckan varit med min lilla mamma, som efter ytterligare en stroke (ska på Lyckselemål uttalas stråjk) i god Sara Lidman anda (dvs lite lätt förbannad) får börja om med att kunna gå och se. Det är en speciell känsla när livet går från att bli vårdad av sin mor istället vårda. Men mitt i detta skrattar vi och kan även prata om döden.

När hon var som sjukast var jag inte i Sverige. I vårt första samtal så sa hon till mig: "Kom ihåg Adele att tiden är din vän". Har länge grubblat på vad det egentligen betyder för henne. Gissar att det betyder att allt löser sig med tiden, att allt ordnar sig.

Och att nu dras med ett dubbelseende som mamma nu gör har ju förstås sina goda stunder när hon får titta och lyssna på sin älskling Christer Sjögren, för då ser hon ju två.

Denna sång är till dig, älskade lilla mamma,.



6 kommentarer:

Peb sa...

Åhhhh jag blir lite avundsjuk att du faktiskt har mostrar som är kvar i livet och är nittio -jag saknar mina kära mmm och ja skrattet i sorgen känner jag också igen...massore med kramar till dig och din mamma/P

P sa...

Det är väldigt klokt av din mamma - tror vi måste brodera några tavlor med detta underbara ordspråk :-)

Betty sa...

Vilket fint inlägg. Blev lite blöt i ögonvrån - det är mycket kärlek i din familj. Och inte är det Enkelt att byta roll med sin mamma. Tur att du har en mamma med humor och ruter i. :-) Kramar till er båda!

Och ja, vad sjunger man för någon som snart är 100? Ja må du leva i 8 år till... eller ska man plussa på 10-20 år? Ja må du leva i 120 år? Eller 200 år?
;-)

Anonym sa...

Vad rörd jag blir, jag ska verkligen ta till mig budskapet. Tiden är din vän. Vilken klok mamma du har och jag hoppas att hon snart blir bättre.
Kramar från lizzy

Peb sa...

Tror att man inte behöver plussa på något - man är nog så nöjd att få leva några år till eller så är man så nöjd att man inte behöver ett endast år till :-))

Anonym sa...

Vackert och tänkvärt.
Men vad sjunger man....kanske Ja må du leva ett underbart liv eller så byter man sång :-)

Att tiden är ens vän kommer jag att bära med mig! För som jag tänker så är rätt använd tiden ens vän.

Kram//Kelly