torsdag 23 juli 2009

Första veckan på semestern...

Helgen började ju helt strålande men senare har väl badvädret lyst med sin frånvaro - och lämplig semesteraktivitet tyckte då Betty skulle vara att städa i sina garderober och klädkammare. Sagt och gjort, dammallergin stod som ett stilla moln runt min skalle men fint är det - och just nu vet jag faktiskt vad jag har och vart!

Ont i nacken har jag haft också - tyckte det var märkligt att städning ska vara så slitigt. Tills jag kom på att det nackonda härstammar från helgens dans på Sjöbris. Headbaning ska man ta det lite lugnt med. ;-)

Grill i spöregn. Luktade bränt parasoll.

Inspekterade mitt hem och insåg att mina fina soffor börjar se rätt slitna ut. Tyget är trådigt och det är hål både här och där - snabb kontroll visar det sig att låta sy nya överdrag på samma fabrik som gjort sofforna kommer betinga ett pris på sisådär 6000 kronor per soffa. Om det överhuvudtaget kommer att gå. Och 12 000 kronor till nya överdrag - ja, det är samma pris som nya soffor!

Blir helt vansinnig! Måste vara något fel i det här slit- och slängsamhället.
Så mina alternativ är:

1. Låta fabriken sy nya överdrag
2. Kolla vad det kostar hos en tapetserare i stan
3. Göra det själv
4. Köpa nya soffor och återvinna de gamla... (morr)

I går beslöt sig min tjock-tv visa alla program i fladdrigt gult och grönt.
Inte så snyggt.
Börjar fundera på platta nya tjusiga televisonsapparater.
Och avbetalningar.

Idag har den själv-healat sig så lite respit har jag fått.
Men inser att det händer snart, det totala sammanbrottet.

Nya utemöbler till balkongen får nog vänta...

Däremellan har vi hunnit med att grilla i regnet, pop-quizza på stan och en snabb liten after-work med jobbar- och semesterkamrater.

För enkelt. Alla har alla rätt och tur med lotten har vi ju inte heller... men kul är det!


Det är trevligt med semester.
Nu ska städningen vila ett tag och socialt umgänge, god mat, musik och böcker får ta över.
Och gärna solen.
Tack!

ps
Alternativ 5:
Underlakan på dynorna och filtar på ärmstöden.
Det klarar man nog ett bra tag på!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nytt förslag till soffan :-)Bjud hem oss(dina vänner) och kvällens aktivitet till samtal och ett glas gott blir att utsmycka din soffa med broderier, pärlor och paljetter :-)

//Kelly

Anonym sa...

Låter som en bra ide kelly, men visst är det så jämt att allt hemma behöver bytas ungefär samtidigt. Men tjocktvn kommer nog att hålla ett tag till.
Våran verkar vara odödlig iallafall. Ta i trä!
Lizzy

Adele sa...

Ha! Idag köper vi en platt-TV - trodde vi var de sista. men skönt att det finns fler som inte kommit till detta beslut ännu.

Bullbak idag. Igen! Som min dotter sa. Har lovat baka bullar regniga dagar så det lär bli ett par liter... Mmmm vad underbart med doften. Och att bara sitta stilla mellan jäsningarna och läsa lite bok.