torsdag 22 oktober 2009

Stolt och Svensk

Lyssnade på en intervju med Michael Moore där han fick frågan, Vad är bäst med Sverige?
-Ni har ju det land som exakt alla andra vill ha. Men det konstiga är att ni hela tiden sneglar mot USA. Ni dricker som svampar och ser aldrig solen, Så hur har ni lyckats?



Jag älskar Sverige för människorna, naturen, allemansrätten, årstiderna och mycket mycket mer. Och Sverige är mitt Happy land :-) Men min fråga till dig är, älskar du Sverige? Och i så fall varför?

6 kommentarer:

Bettan sa...

Älskar Sverige för att det är mitt hem och mitt hemland.

För den relativa jämställdheten (inte bra, men bäst i världen... mycket kvar ännu).
Demokratin.
Naturen.
Sommaren.
Hösten.
Vintern.
Våren.
Filmjölk.
Västerbottensost.
Allemansrätten.
Ljuset.

Vännerna.
... och att det är så vackert!

Ungefär så. Till att börja med!

Betty igen sa...

Kom ju på det.
På cykeln på väg till jobbet.

Folkhemmet.
Idén om den och det som finns kvar. Tanken på det goda samhället.

Stor anledning till att jag gillar Sverige.
:-)

Peb sa...

Naturen och det lite karga obefolkade värmer mitt hjärta. Att det finns platser där nästan ingen har varit. Sedan är jag också kär i folkhemmet - tanken om det - numera det gröna folkhemmet. Är så himla stolt oxå att vara från Norra Sverige. I stora delar av världen bor det ingen så här långt norrut. Vi är på samma breddgrad som Nuk på grönland och Alaska är också rätt nära. Sedan kan jag ibland bli arg på att vi är så bortskämda med så mycket - ren natur, gott omplats osv osv åsså klagar vi.......och blir snåla !!!

QQ sa...

Vi måste ta tillbaka rätten att älska vårt land från de bruna löss som har mutat in det begreppet.

Jag har aldrig sett motsatsen mellan att älska sitt hemland och att välkomna världen.

QQ sa...

Och så älskar jag Zlatan...

Adele sa...

Champagne. Men få se, det är ju inte svenskt. Då gör jag det svenskt.
Sommarnätter. Fjällen. Bad i sommvarvarm insjö. Bastu. Höstregn och höstlöv.
Kantareller, hjortron, löjrom, lingon. Svart grillad sotig korv Norrländsk kärvhet med norrländsk kärlek.