tisdag 16 mars 2010

Hälsotågen 2010.nu

Nu är det dags för mig att ta tag i kost och motionsvanorna. Är det någon som är på? Ni väljer själv vad ni vill göra och vad ni vill förändra och hur.

Själv vill jag verkligen få en kost som stödjer mitt mående och en träning som bygger upp stabilitet och uthållighet.

Allt började med att jag som minimalistisk köttätare vart rekommenderad av min doktor att uppsöka en dietist efter att blodprovet visat på så låga blodvärden att jag inte borde klara av att stå upp utan att tuppa av. Så jag tänkte, perfekt nu kan jag få en del råd om hur man ersätter köttet utan att behöva äta bönor tills man spyr.

Så med lätta steg trippade jag iväg och tänkte inga problem jag äter nog rätt bra och inte har jag någon panik inför att väga mig och en och annan böna borde jag kunna byta ut mot något nytt spännande uppslag som jag skulle få av dietisten. Äntligen lite återbäring på skatten.

Efter förhöret om matvanor och vad jag åt visade det sig att mattiderna var utmärkta. Men efter att ha pratat om vad som låg på tallriken visade det sig att jag åt för lite protein och efter att ha vägt mig fick jag veta att mitt kroppsmasseindex var allt för högt. Och att kvinnor med för högt BMI lätt drabbas av diverse sjukdomar tex. ålderdiabetes. Hmmmm åldersdiabetes……nej tack! Blir livrädd att tänka tanken att sticka mig själv med nålar. Så domen löd


”Ditt BMI är alldeles för högt och du äter för lite protein”
”Jag bokar in dig för återbesök med vägning och uppföljning av matvanorna om 8veckor”


OK jag fattar……..och bestämmer mig genast……. face the reality…….Agera!

7 kommentarer:

QQ sa...

Jag har svårt att tro att ditt BMI är ALLDELES för högt. Du är ju inte rund någonstans.

Är inte ägg en bra proteinkälla?

Adele sa...

Jag är på! 8 veckor. Mitt löfte är att få in mer vardagsmotion i form av promenader till och ifrån jobbet. Mer spinningpass på IKSU. Godis och kaffebröd är helt förbjudet nu i 8 veckor. Även om jag är rätt duktig så slinker det ner någon bit ibland.
Hrm, jissa vilken kod jag måste skiva in: munlies !!!! Ett tecken?

P sa...

Jag har startat.....med soppan...och det håller lite, och så har jag bytt ut de där godisarna på em mot apelsin och banan och apelsin och banan igen...för jag är ofta jättehungrig när jag kommer hem och då blir det ALLT som kommer i min väg - jag satsar på att bli piggare och starkare...

B2 sa...

Jag är chockad!!! Ditt BMI för högt ... skulle tro att hon, dietisten, läste av fel värden.

Jag som tycker att du har såå fin kropp (japp ...har tjuvkikat)

Men det är klart att hon har rätt .... att ett för högt BMI är klart olämpligt oavsett kön & ålder.
Jag är förvånad att hon inte sa nåt om rökning men du röker ju inte utan drar bara i dig det som är "gratis".

Men självklart är jag på......

Även om vi inte får "straffa oss" alltför mkt - balans är nyckelordet.

Sååå MERA skidåkning - känns helt okej, mindre godis och gofika - deet känns jobbigt men om jag kan halvera intaget så är jag en bit påväg :)
Å sen ......lite jobbigt är det ... men okej....... minska datoranvändningen! För jag tänker att då har jag tid till annat ex promenader :)))

Adele sa...

B2 - jag tror att för din del gäller det att äta mer kakor och röra dig mindre. Tror nog att din BMI är möjligtvis lite låg.. säger jag avundsjukt.

Fniss, nu kommer jag ihåg när jag fäste en melonpastill i Kellys navel när vi var i Hemavan. Jisses så snygg du blev. Som en indisk magdanserska.

P sa...

oj nu har jag missat nåt - finns det på blid - melonpastillen i naveln ;-)))

Anonym sa...

Att välja sig själv och sin hälsa kan aldrig vara ett straff. Jag kommer bara att byta hälften av pasta till proteiner och välja goda frukter eller mörk choklad istället för smågodis. Varken svårt eller hårt :-)

Kelly