tisdag 25 augusti 2009

Jämställdhet hur gör man?

Ja så var det dags för lite förändringsarbete, ja för den som vill
Tänk inte hon eller han- Tänk vilken intressant människa

Tänk på hur du bekräftar den du möter och möt den utifrån en mänsklig horisont
Då kanske vi kan få en förändring
Tjejer bekräftas ofta för sitt utseende och pojkar bekräftas sällan för sitt utseende
Så stanna upp och fundera på hur du vill bekräftar dom du möter

Pojkar bekräftas ofta för sin fysiska styrka/rörlighet, tjejer bekräftas sällan för samma sak. Du kanske kan bekräfta alla på samma sätt för att minimera manligt & kvinnligt och istället fokusera på mänskligt.

Det är så trist om det går i gamla hjulspår och så svårt att få en förändring

ge flickor ett namn på sitt kön- att veta att man har en snippa, slida, mus, snutta ger små flickor en otrolig självkänsla och gör dem självklar i förhållande till sin kropp. Pojkarna är stolt över sitt kön från dag ett- och jag lovar att dom har ett namn på sin snobb.

Att vara stolt är något vi vuxna lär dem

Jag lånar Mahatma Gandhis ord

"Var den förändring som du vill se i världen"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så sant och så klokt. Om jag inte vore så trött skulle jag också försöka mig på nåt klokt. Irriterade mig så ikväll när jag såg eftersnacket efter Sverige-Ryssland matchen (EM i damfotboll). Fick mig att undra hur många herrspelare som skulle suttit kvar om de blivit så mästrade av kommentatorn som de tjejerna blev. Typ -Det syns att du tränat mycket på att passa bollen...och då kom det ändå från en kvinna...//La Larsson

QQ sa...

Jag blev lite rädd när Tonåringen häromdan sa att hon om hon fått välja skulle ha blivit född till man. De har ju alla fördelar. Bättre lön, bättre arbetsmarknad, mindre rädsla på ... Jag försökte kontra med att killar ju också har jättepress på sig, även om pressen handlar om andra saker.

Nog är det något fel när en ung tjej ska behöva känna så år 2009.

QQ sa...

Mindre rädsla på kvällarna skulle det vara!

Peb sa...

Jag brukar säga att jämställdhet är en fråga att få vara den man vill vara oavsett kön och att inte passa in folk i fack bara för att de ska dit...utan att få välja det som attraherar en mest...och bli uppmuntrad...sedan får vi alla dela på resten av det arbete som ska göras och det ska vara självklart !