torsdag 27 augusti 2009

Att bruka nioktin eller att avstå

I våras kom min son hem med ett kontrakt för tobaksfri Duo.
Jag skrev självklart på eftersom jag vill vara en god förebild, verkligen vill att han skall avstå från tobak och för att "pappan" vägrad.
Just då kändes det svårt
på flera sätt.Ville inte sluta snusa, ville vara en bra förälder & värst av allt det var inte ett eget val.
Sommaren har gått och visst har jag längtat efter en snus ibland, men va...f.... Härda ut!

Suget är mindre och efter att ha tagit del av en ny rapport känns valet bättre än någonsin.
För genom att låta bli att lägga in nästa snus har jag hjälpt till att minimera risken för nikotinförgiftning för dom som arbetar med att skörda tobaken.
Och vem tror ni det är som plockar din tobak?
Ofta är det barn, dessa barn lider av nikotinförgiftning motsvarande 50 rökta cigg om dagen

Jag kanske ska lägga "snuspengarna" på att bli fadder

4 kommentarer:

QQ sa...

Jag har faktiskt hållit upp helt i elva dagar, vilket jag tror är det längsta sedan jag började om i februari 2007. Alltid en början.

Jag har märkligt nog sluppit sådana kontrakt, och eftersom Tonåringen går i åttan så blir det nog inget sån't.

Anonym sa...

Härligt jobbat :-)

Anonym sa...

Nu under sommaren har det rökts en hel del här, men jag har aldrig några problem med att sluta. Men egentligen borde man ju inte ens feströka.
Synnerhet inte efter din rapport om barnarbetet. Huvva.
lizzy

Adele sa...

Stolt jag blir! Dela med dig av dina knep, vad har du ersatt snusen med? :-)
När jag slutade med feströkningen var det egentligen så självklart eftersom det blev förbjudet att röka inne. Och ute ville jag aldrig stå och frysa. Då försvann begäret. Och nu har jag råd både med träningskort och fina naglar varje månad istället för att lägga pengarna till cigaretter! Bara bonus!!!