tisdag 26 maj 2009

Snälla snälla snälla

Söndag den sjunde juni är en viktig dag och jag skulle önska att alla ni som läser det här är snäll och tar med er tre vänner eller fler på en tur till vallokalen. För vissa är möjligheten att rösta ett privilegium och för oss är det faktiskt ett ansvar. EU-valet påverkar oss alla.
Vi har inte råd att inte engagera oss i vår egen eller våra barns framtid.

Jag kände mig helt på läktaren för några veckor sedan. Debatten i media har ju varit ganska sval när det gäller EU-valet, trots att det är enormt viktigt. Tycker att det rapporterades mer om valet av president i USA så jag känner mig rätt förbannad på alla inom mediabranschen.

Så med stor nyfikenhet har jag ägnat ledig tid åt att läsa valmanifest, tittat på vad de som suttit i EU förra perioden har uträttat, läst det jag kommit över i frågan och bildat mig en egen uppfattning om hur och vad som är viktigt. Jämlikhet och Eko- effektiv politik är två viktiga beståndsdelar så Lena Ek kommer att få ett kryss av mig.

Jag kan tyvärr inte fylla i era valsedlar vi lever ju trots allt i en demokrati, så snälla gå och rösta på just det ni tror på.

4 kommentarer:

Pebbel sa...

Självklart ! Det som händer i EU påverkar oss alla och med är vi ju - det är faktiskt inte så länge sen som vi "kvinnor" inte fick rösta - och som jag förstår det påverkar vi där och det går att påverka....om det nu är små meningar...jag peppar mina barn att rösta också - för det är ju faktiskt första gången de kan göra det och båda två oxå :-)) kram ps vem jag ska rösta på har jag inte bestämt ds

QQ sa...

Heja, heja!

Jag bedriver också lite valkampanj i vardagen. Inte så att jag talar om för folk hur de ska rösta, men ATT de ska rösta. Det är en medborgerlig skyldighet, tamejfan.

Och så känns det viktigt för mig att Sverige inte representeras i Bryssel av sverigedemokrater.

Anonym sa...

Jag röstar, vi brukar till och med fira röstdagar med tårta här. Vi har ju en fantastiskt tur som lever i en demokrati. Det måste man värna om.
lizzy

Anonym sa...

Jag brukar tänka att för mindre än hundra år sedan hade inte kvinnor rösträtt. Jag anser att det är en medborgelig plikt/skyldighet att rösta.


Jag vill verkligen att vi värnar om vår demokrati och så håller med QQ.

Valkyria