söndag 24 maj 2009

Grönt är skönt 2








Här är björklövsmusöronen och häggknopparna och min gröna matta, allt i den sköna färgen grönt. Det är så vackert ute när det skimrar av ljusgrönt överallt. Och sen ta vara på tiden mellan hägg och syren....Uttrycket "mellan hägg och syren" förknippas ofta med en särskilt njutbar del av försommaren. Uttrycket kan ha sitt ursprung i den årliga period då skomakargesäller enligt skråbestämmelser skulle friställas för att ge sig ut på vandring. Vissa skomakerier stängde då under gesällens frånvaro och uttrycket förstås av utomstående som att skomakaren stängt för att njuta av den bästa tiden på året. Historien om skomakaren som satte upp en skylt med texten "stängt mellan hägg och syren" är relativt sent, inte förrän på 1880-talet, och även andra yrken förekommer i liknande berättelser. Någon som vill med ut på vandring ?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så underbart nu så att jag nästan blir rörd. Tack gode gud att denna årstid kommmer varje år.
Lizzy

QQ sa...

Visst är det fantastiskt.

Bara en stilla undran, har vi någon tid mellan hägg och syrén här uppe. Jag tycker det brukar gå i ett.

En stilla undran till. Häggen har väl inte slagit ut än? Av någon för mig outgrundlig orsak har jag mest suttit inne och surat hela långhelgen, och nästa helg lär jag sitta och jobba på min franska helt desperat...

Adele sa...

Jag har redan plockat in några kvistar, har hittat ett ställe där Häggen blommar tidigt.

Pebbel sa...

Typ en vecka - så just därför - passa på och njut !