onsdag 7 juli 2010

......ännu ett nananinaninanna

Jag vill tipsa om en helt underbar bok som frambringar leenden såväl på stranden som under täcket! Jonas Jonassons härliga debutroman från 2009 i Forrest Gump-anda "Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann".

På sin 100-årsdag med bara en timme kvar till uppvaktningen med tårta, tal och besök av kommunalrådet på äldreboendet, som han tänkt skulle vara den sista anhalten, tar Allan klivet ut genom fönstret på nedersta våningen i sina kissetofflor och bestämmer sig för att han kan lika gärna dö någon annanstans, någon annan gång. Han släntrar över till till det öde resecentrumet och köper en resa för femtio kronor på första bästa kommunikationsmedel som kan ta honom bort från hemmet och syster Alices hårda alkoholrestriktioner. Han hinner inte lämna stationen förrän äventyret är igång!

Allan är obrydd och naiv, en sympatisk figur trots att han är en buse och gör sig skyldig till en massa lagbrott. Han är duktig på att göra brännvin av getmjölk och att spränga saker, han är fullständigt ointresserad av politik och religion men tycks ändå haft ett finger med i det förra seklets stora händelser i världen.

Medan jag ser fram emot nästa alster av J. Jonasson så ägnar jag
mig åt konstgjorda tulpandofter i Roslund&Hellströms
"3 sekunder"
.

2 kommentarer:

QQ sa...

Tittade på den på Konsum så sent som igår och tänkte att den såg intressant ut.

Märks att det är sommar, folk läser som aldrig förr.

Adele sa...

Tack för tipset. Du har gett mig ett till jag glömt, om Norrbotten? Om du nu är den jag tror att du är....