lördag 24 april 2010

Årets man eller var det namn....

Så här skriver wikipedia, Per är totalt sett ett mycket vanligt namn i Sverige, men är just nu inte särskilt populärt och finns inte med på topp hundra-listan över namn på nyfödda i Sverige 2005.

Men för egen del vill jag säga att det måste ha varit omåttligt populärt från mitten av -60 till mitten av -70 talet. Jag vill jag utnämna det till årets manliga namn eftersom jag i vimlet 2010 tycks möta dubbel Per i olika konstellationer oavsett om jag är i stan eller på fjället. Har inte utnämnt någon till målare, säljare, ICA handlare men kanske snart........ vet ju att det fungerar på Stefan ;-)


3 kommentarer:

p sa...

Förstår vad du menar ;-) ibland tycks vissa namn bara finas !

lizzy sa...

Jag träffar aldrig någon Per.
Däremot Tomasar har börjat dyka upp lite här och där.
Lizzy

MariaPH sa...

Hahahaha!
Menar du -67?

Populärt eller ej?
För min del finns namnet Per högt upp på "listan" så jag lägger min röst på Per ;-)

Stefan finns oxå högt upp på min lista oavsett yrke ....

Fö enligt Wikipedia: Per är en nordisk kortform av Peter ???
En annan etymologisk tolkning: fornnordiska för - "viktig person" eller "hövding" !!!!

Vad ska jag säga ......