tisdag 16 februari 2010

Info om semlan- omvärldsbevakning

I Sverige består semlor oftast av en söt vetebulle, oftast kryddad med kardemumma, med avskuret lock och med mandelmassa och vispad grädde som fyllning under det florsockerpudrade locket. Lokala varianter förekommer, dock aldrig med bär. I Västsverige ersätter man ibland florsockret med pärlsocker och hackad mandel.

I Finland har man ofta sylt, gärna hallonsylt, i stället för mandelmassa. (Bullar med mandelmassa är i Finland dekorerade med mandelflarn och eventuellt också florsocker, medan syltversionen enbart har florsocker.)

I Norge har semlor sylt i stället för mandelmassa.

Jag har själv ätit en semla från Nisses:) Den var jättegod!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte ätit semla idag men förra då förra lördan blev den en på NK och den var ljuflig

Anonym sa...

Förra då förra lördan, hm, få se nu. Förra lördagen var det i lördags eller lördagen före det? I så fall borde då förra lördagen vara antingen förrförra lördagen eller menar du förrförrförra lördagen? Puss på dig men det där är helt omöjligt att förstå för någon född söder om Västerbotten...
//La L

B2 sa...

Jag fattade direkt vilken lördag det handlade om (född i Västerbotten!)

Själv hade jag förmånen att få äta syrrans hembakta - de e nåt speciellt med hembakade!
& inte nog med det - även hemkokta brunabönor med fläsk som inhandlats på DUO. Mumsfilibaba!

Betti sa...

Vill införa ett nytt ord:
semmelkoma.

Jösses!
3 st idag.
Minst en för mycket...

QQ sa...

Två semlor här också. Och bruna bönor med fläsk. Jösses vad stinn jag var igår kväll, tur det är ett helt år till nästa gång.