tisdag 9 februari 2010

Åkerbärstryffel som blev ekologisk HallonGItryffel

Mer recept på begäran :-)
Åkebärstryffel
125 g mörk choklad ca 70 %
125 g mjölkchoklad av fin kvalitet
2 msk koncentrerad åkerbärssaft
120 g åkerbärspuré eller mixad sylt
1 1/4 del socker
50 g smör
2 msk vispgrädde
enligt receptet ska man koka upp åkerbärssaften, purén, socker, smör och grädde och sedan hälla det över chokladen, röra runt tills allt har smält och sedan hälla ut på ett smörpapper och forma bollar när det har stelnat lite.
Men då detta skulle vara GI så tog jag bort sockret helt. Jag köpte bara mörk choklad, 2 sorter marabou och anton bergs tot ca 150 g och blandade med några bitar mörk blockchoklad jag hade.
Jag smälte chokladen i vattenbad, och la i smör och grädde, och hallon jag hade i frysen (glömde köpa åkerbär...)hallonen var nästan osockrade - de körde jag i mixer innan jag blandade ner dem i chokladen. sedan gjorde jag som ovan - ut på papper och när det svalnat rullade jag smetiga bollar som sedan doppades i kakao - gott blev det oxå :-)

1 kommentar:

QQ sa...

Pebbles störtbloggar!