måndag 14 mars 2011

Tandläkare

Var på det årliga besöket hos tandläkaren i dag. Efter röntgen och genomgång av bilderna tittar min tandläkare (TL) på mig och säger:

TL - Ja, det brukar ju komma mycket frågor kring tandlossning...
BB (tänker lätt panikartat - nej, det har jag då verkligen inte tänkt på...börjar jag bli så gammal att det är dags att börja diskutera löständer, eller vad?!)
- Nja, jag fundrar nog mer på karies och gamla lagningar... eh... borde jag börja tänka på tandlossning alltså?
TL - Nej, nej. Det ser bra ut. Och tandlossning är ärftligt till 60 %... (här kommer det då en lång föreläsning om dentin, tandhalsar, tandkött, tandben mm)

Är det alltså kutym för tandläkare att sublimt förolämpa sina patienter, eller vad?

I slutändan var det ingen fara, inga hål (=tjänat massor med pengar) och ingen överhängande risk för att tappa tänderna heller, tydligen. Puh?!

Slutligen avslutar han med att säga att "om det var meningen att vi skulle borsta tänderna hade vi fötts med en tandborste i handen!"

Undra om han tycker att jag ska komma tillbaka med lite mer karies nästa gång?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kan vara överens om att Tandläkare är ett annat släkte...... och tur att man bara behöver träffa dem en gång per år ;)

Kramar
//Kelly

Anonym sa...

Vaddå en gång per år? Mellan juni 2009 och januari 2010 besökte jag tandläkare mer än tolv gånger (slutade räkna vid tolv...).

Väldigt skumma budskap, jag skulle tolka det som att du borstar tänderna för energiskt, tandborstskador är visst rätt vanligt.

Har faktiskt aldrig tänkt på möjligheten av tandlossning hittills, men som mångårig rökare ligger man ju illa till...

P sa...

Man kan byta också - tandläkarhuset har en fin tandläkare som inte säger konstiga saker - än - men vi får väl se ...:-)jag blir kallad med 18 mån
mellanrum...

Anonym sa...

12 besök på så kort tid måste innebära en grymt läcker tandläkare eller......

:)

Anonym sa...

Fler än jag som saknar Gilla-knappen? ;-)//LaL

QQ sa...

Anonym: I wish.