tisdag 8 mars 2011

90 år

Internationella kvinnodagen till ära - ja, och så firar vi 90 år med kvinnlig rösträtt... Så alla systrar, mödrar, väninnor, döttrar, kvinnor - det här är vår dag och det finns fortfarande för mycket kvar att göra.

Lånar lite från dotterns uppsats om jämställdhet och jämlikhet under upplysningen samt nutid som hon skrev häromveckan:

"Jämställdheten har sedan upplysningstiden gjort stora framsteg i vårt land, men trots det är det fortfarande inte jämställt mellan kvinnor och män. Kvinnorna har sedan 1921 haft rätt att rösta till riksdagen, men aktuella siffror från Statistiska centralbyrån visar att skillnaden mellan män och kvinnors lön trots år av arbete fortfarande finns kvar. Av mäns genomsnittslön har kvinnor i snitt 83 procent av lönen, minst är skillnaden i lön när man är i kring 20 år och högst när man är kring 35 år. Ju fler kvinnor som finns inom en viss sektor i arbetslivet ju lägre blir lönen.

Inte ens i hemmet råder jämställdhet. Man kan se att kvinnor och män jobbar lika mycket betald arbetstid, men efter lönearbetet har kvinnor ytterligare cirka 8 timmar obetalt arbete framför sig när medan män bara har hälften (SCB). Man kan tolka detta som att kvinnor fortfarande har huvudansvaret för hem, familj och barn. När man ser på statistik kring uttag av föräldraledighet och vård av barn har oftast kvinnan huvudansvaret. "

Återigen blir jag helt galen över tingens tillstånd. Fast det finns hopp.
Jag tror på våra ungdomar, de kanske kan göra det vår generation inte mäktat med.

Äldsta dottern med pojkvän marscherade för jämlikhet idag.

... och själv firade jag kvinnodagen med att titta på svettiga män som jagar en puck.
Oerhört O-pk.
Jobbar hårt på att vara tjusig förebild!

;-)

1 kommentar:

P sa...

:-) jag firade dagen genom att pumpa djupsnö, jämlikt ja, speciellt många poäng nej ! Men kul ja. Hur som det är bra att bli påmind om hur kort tid det är och att vi dessutom är rätt unika i världen om att ha det som vi har det.....
Måste berätta om att vi på jobbet har typ 98 % av lönerna - så vi är jämställda..var nöjd mao men då säger jag såhär tänk om vi hade haft 102 % av männens löner - VILKET LIV det skulle ha vart.....inte för att jag menar att vi ska ha mer - men man får ofta höra att vi är så jämställda och det är inte sant -statistiken talar ett annat språk...men å andra sidan så har det väl hänt en del - när barnens far skulle vara hemma undrade min granne vem som skulle ta hand om barnet - när jag jobbade...