tisdag 10 maj 2011

Assisi

Ja vi ska till Assisi :-) Var ju inte med idag...fixade till sommarhåret !
Men jag har fått mycket bra och ingående information från Betty. Åh så spännande - Assisi ligger vid Subasio–berget mitt i Italiens gröna hjärta i regionen Umbrien. Staden ligger väldigt högt och kan ses på långt håll. Från staden har man den vackraste utsikt utöver landskapet. För många kräver detta religiösa centrum ingen introduktion, för här grundlades den inflytelserika franciskanerorden av den helige Frans (av Assisi). Franciskanerna är ännu idag världens största katolska munkorden och Assisi utger nästan en magnet på kristna pilgrimmar från hela världen.
...jag får filmen Rosens namn och Da vinci koden i huvudet och okunnig om historia och kultur som jag är så blir det ett väldigt hopkok...men spännande. Sedan har jag läst om citta slow kulturen som kommer från umbrien och ser fram emot en totalt avslappnad vecka i goda vänners lag och med historiens vingslag susandes runt huvdet ätandes fantastisk pasta med tillhörande god dryck..:-)
och tack tack till Betty och La Larsson som har hittat la accomodotione - bra jobbat !

3 kommentarer:

Adele sa...

8 fantastiska kvinnor i munkorderns huvudstad. Hrm... hur ska detta sluta! :-)

QQ sa...

Massavhopp av munkar som inser att celibat inte är deras grej? En förtvivlad påve?

Anonym sa...

haha QQ, rolig du...