måndag 10 oktober 2011

Dag 3 - Mina föräldrar

Oj - hjälp vart ska jag börja - egentligen vill jag skriva en roman, ett epos om deras liv, uppväxt, min uppväxt. Till att börja med måste jag säga att de finns ju inte längre annat än i mitt hjärta.
Barn av sin tid var de - mamma var tant när hon var 16 och jeanstjej vid 47. Pappa hade skinnjacka och Elvislock i pannan när han träffade henne, vid 57 ganska trött efter ett hårt arbetsliv i 43 år. Han piggnade till efter några år i pension och ägnade då sig åt släktforskning. Jag saknar dem förstås. Mamma var så otroligt snäll. Ville kanske ibland ha ett annat liv - längtade ut - att få resa. Det är svårt att fatta - när min mormor låg på sanatoriet i Vindeln en hel sommar för att hon hade en fläck på lungan - så var mamma hemma med morfar i Bergsbyn, plockade jordgubbar, vinbär och rensade landen - de besökte henne en gång. Morfar tappade dessuton löningskuvertet och mamma fick lova att inte berätta för Mormor. Det finns en historia att berätta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skönjer en spännande historia..... längtar efer att få höra mer :)

kram //Kelly

MariaPH sa...

Längtar oxå att få höra denna spännande historia :-)

Adele sa...

Yes, me too!