tisdag 1 februari 2011

An offer you can't refuse

Femton- snart sextonåringen fick ett fantastiskt erbjudande igår. "Sobertrip", en veckas läger i Dortmund under påsklovet genom UNF med garanterat nyktra deltagare från Schweiz, Tyskland, Sverige och ev. fler länder. Resa Göteborg-Dortmund och en veckas läger inkl. mat och aktiviteter för in alles 500 pix, hon behöver bara ta sig till Göteborg för egen maskin. Vad säger man som mamma då? Självklart: Åååååk! Och hur mycket ångest kommer sagda mamma att ha under påsklovet? Massor. Min bebis ska åka utomlands utan mig för första gången ... mjukträning för kommande äventyr, eller vad tror ni som har erfarenhet av att skicka iväg äldre hjärtegryn?

Jag var själv väldigt föreningsaktiv under tonåren och flackade Sverige runt med tåg på olika arrangemang och det var så vansinnigt roligt, men jag inser nu varför min mamma var så orolig, det gjorde jag inte då. "Vaddå då, vad skulle kunna hända?" Det var dessutom före mobiltelefoner och internet ... så det enda hon kunde göra var att hoppas att jag behagade ringa när jag kom fram.

Och det är så alldeles underbart att se min tjej som haft det tufft länge vara riktigt, riktigt peppad för någonting igen.

Och här får ni en fantastisk sång som jag kom att tänka på, även om texten är sorglig:

9 kommentarer:

Adele sa...

Åh så underbart för henne, tänk vilken framtid hon har! Alla möjligheter till en så stark och speciell tjej. Och jag är inte alls avundsjuk, okej då, men bara lite. .-) mammaångesten kan du dela med dig till åren går, vi kan hjälpas åt!

QQ sa...

Men såklart så fanns det en hake...det var inte först till kvarn som vi trodde utan man ska skriva en motivering och ansöka om att få komma med.

Adele sa...

Det fixar ni!

P sa...

Jag förstår dig :-) kanske kan man döpa det till att glädjevåndas eller våndasglädje.........Lycka till !!!!

Anonym sa...

Lyckliga lyckliga hon som fått erbjudandet :) Och ni kommer att klara av att hitta motiveringen. Men jag förstår din "mammakänsla" och säger tillit & vänner Och du har möjlighet att känna tillit och förmånen att ha vänner

Lycka till!
Kram//Kelly

Bettan sa...

:-D

Håller tummen för att de tycker att er motivering håller - och det gör den säkert! Dottern kommer få det toppen - och du med - och lite vånda får man spilla över på sina vänner.

Kram kram och lycka till!

QQ sa...

Ja jag har inte tänkt blanda mig i någon motivering, det fixar hon så bra själv skulle jag tro. Hon skickar ansökan till andra ungdomar i UNF och inte till gamlingar som vi.

Håller tummarna, det blir inte klart förrän en bit in i mars. Vilket retar mig som norrlänning lite, hur lätt kommer det vara att få tag på billiga tågbiljetter till vettigt pris så nära påsklovet? Tror ingen har tänkt på att det finns folk som bor över hundra mil från Gbg.

Anonym sa...

Men det är bara att boka en billig biljett redan nu. För om man lämnar igen den i tid så kostar det inte en krona.

Kram
//Kelly

QQ sa...

Vilken slags biljett, Kelly? Tipsa mig! Billiga biljetter brukar ju vara ej omboknings-/avbokningsbara.